W piątek 21 kwietnia 2023 roku odbyła się wizyta studyjna w ramach dwustronnego porozumienia o współpracy pomiędzy Politechniką Częstochowską a naszym Uniwersytetem podpisanego w dniu 20 kwietnia 2022 roku.
Ze strony Politechniki Częstochowskiej w wizycie udział wzięły następujący członkowie Zespołu ds. Dostępności (powołanego w ramach projektu „Uczelnia Dostępna”): mgr Anita Nowakowska – Pełnomocnik Rektora ds. Osób
z Niepełnosprawnościami, mgr inż. Dorota Kasprzak – Specjalista ds. Robót Budowlanych, mgr Anna Sobota – Specjalista ds. Opracowania Procedur, mgr Agnieszka Mrugalska – Specjalista ds. Procedur Kształcenia, mgr Aneta Kępa – Specjalista ds. Procedur Prawnych, mgr inż. Przemysław Palacz – Specjalista ds. Oznakowania Obiektów i Terenu oraz mgr Karol Polak – pracownik Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Ze strony naszej Uczelni, poza prowadzącą spotkanie Prof. UJD, dr Mariolą Mirowską – Pełnomocnikiem Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami, w spotkaniu wzięli także udział: Prof. UJD, dr hab. Inż. Zygmunt Bąk – Prorektor ds. Rozwoju ( Koordynator ds. Dostępności); mgr inż. Maria Róg – Kanclerz UJD (Koordynator ds. Dostępności Architektonicznej); mgr inż. Michał Wojciechowski – kierownik Działu Infrastruktury Informatycznej; przedstawiciele koordynatorów ds. osób z niepełnosprawnościami z trzech wydziałów: dr Ewelina Mika (reprezentująca Wydział Humanistyczny), dr Aleksandra Jakubczak (reprezentująca Wydział Sztuki) i dr Artur Gola (reprezentujący Wydział Nauk Ścisłych, Przyrodniczych i Technicznych) oraz Zespół BON w składzie: mgr Agata Frącisz – doradca edukacyjny, mgr Ewa Biadacz – doradca edukacyjny, mgr Olga Stawska – asystent edukacyjny i mgr Andrzej Zembik – asystent edukacyjny.
Podczas spotkania, które przebiegało w miłej atmosferze i umożliwiło zapoznanie się z najbardziej cennymi osiągnięciami obu uczelni w ramach projektu „Uczelnia dostępna”, wymieniono się wieloma spostrzeżeniami, które będą pomocne w końcowej fazie realizacji projektu. Rozmowa między przedstawicielami UJD i Politechniki Częstochowskiej polegała na wymianie doświadczeń z zakresu dostępności architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej i cyfrowej, a także na omówieniu specyfiki wprowadzania procedur dostępnościowych na obu uczelniach oraz różnego rodzaju metod wspierania studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami. Wymiana informacji pomogła w rozpoznaniu najbardziej skutecznych rozwiązań i wspólnym poszukiwaniu ich ciągłego doskonalenia
i dostosowywania do szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz przyczyniła się do zastanowienia się nad kwestiami, które stwarzają problemy (np. w zakresie wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi i radzenia sobie z przejawami agresji ze strony studentów przeżywających kryzysy emocjonalne).