Adaptacje procesu kształcenia to zmiany w toku studiów stwarzające studentowi czy doktorantowi możliwość wywiązywania się z obowiązków akademickich, uwzględniające sytuację zdrowotną oraz specyfikę wymagań merytorycznych danego kierunku. Mają stanowić wsparcie w osiągnięciu niezależności na studiach.
Wszelkie adaptacje ustalane są indywidualnie we współpracy studenta z pracownikiem Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON), z uwzględnieniem specyfiki niepełnosprawności względem obowiązków akademickich jak też poszczególnych egzaminów i zaliczeń. Adaptacje dotyczą wyłącznie formy kształcenia, egzaminów i zaliczeń, a nie obowiązującej treści merytorycznej. Zgodę na zastosowanie wybranych rozwiązań musi wyrazić także Dziekan odpowiedniego wydziału. Ze względu na konieczność zastosowania formalnych procedur, prosimy studentów o zgłaszanie się do BON najpóźniej na cztery tygodnie przed rozpoczęciem roku akademickiego.
Katalog przykładowych form dostosowania procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej
- indywidualna organizacja studiów,
- uczestnictwo tłumacza języka migowego w zajęciach, wykładach, pracach kontrolnych, zaliczeniach i egzaminach,
- obecność asystenta edukacyjnego lub osobistego osób z niepełnosprawnościami podczas zajęć, wykładów, prac kontrolnych, zaliczeń i egzaminów,
- indywidualne ustalanie terminów zaliczeń i egzaminów z prowadzącymi zajęcia,
- odpowiednie dostosowanie zasad uzyskiwania zaliczeń i zdawania egzaminów,
- wydłużenie czasu trwania egzaminów,
- zmiana formy egzaminu z ustnej na pisemną lub odwrotnie,
- przeprowadzenie egzaminu w osobnej sali,
- przekazywanie tematów pisemnych prac zaliczeniowych z odpowiednim wyprzedzeniem lub indywidualne ustalanie terminów ich oddawania,
- przekazywanie tematów pisemnych prac zaliczeniowych z odpowiednim wyprzedzeniem, aby student miał wystarczającą ilość czasu na ich przygotowanie,
- dzielenie zadań na mniejsze części,
- dopuszczenie zwiększonej absencji na zajęciach wraz z możliwością indywidualnego zaliczania zaległości,
- możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego,
- możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu,
- rozłożenie w czasie egzaminów podczas sesji,
- w przypadku egzaminów z obszernego materiału możliwość podziału go na części,
- otrzymywanie materiałów dydaktycznych od prowadzących zajęcia w formie pisemnej lub zaadoptowanej (np. audio),
- wyznaczenie odpowiedniego miejsca w sali w trakcie trwania zajęć (dotyczy osób z niepełnosprawnościami ruchową, niedowidzących lub niewidzących, niedosłyszących lub głuchych),
- nagrywanie przebiegu zajęć na urządzeniach rejestrujących dźwięk, po złożeniu oświadczenia o wykorzystaniu zarejestrowanego materiału wyłącznie na użytek własny,
- zmiana grupy ćwiczeniowej, laboratoryjnej, konwersatoryjnej itp. po wyrażeniu zgody przez dziekana,
- szkolenia z zakresu rozwoju i doskonalenia kompetencji miękkich, takich jak: techniki uczenia się, zarządzanie czasem, techniki radzenia sobie ze stresem,
- systematyczne spotkania z doradcą edukacyjnym lub inną osobą odpowiedzialną za wspieranie procesu studiowania,
- konsultacja psychologiczna lub psychiatryczna (w uzasadnionych przypadkach),
- dostosowanie organizacji zajęć wychowania fizycznego do możliwości i potrzeb osób z niepełnosprawnością,
- wypożyczenie sprzętu specjalistycznego lub inne wsparcie technologiczne,
- możliwość korzystania z dodatkowego oświetlenia.